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オーストラリアの青い空
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おーあお

Author:おーあお
1990年より在豪、6年シドニーに住んだ後、メルボルンへ。
嫁は英国人、息子はオージー。そして私は日本人。国籍もバラバラなら思想もバラバラ、何もかもバラバラなまとまりのない家族です。
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日本次世代戦闘機米欧の思惑

2011/02/23 16:09|オーストラリアの日本関連ニュースTB:0CM:0
ヨーロッパの軍需産業が、自社製戦闘機の日本売り込みに躍起になっている。

米製戦闘機は長きに渡って日本空自の主力であったが、ユーロファイタータイフーンの条件の良さにその方針が揺らいでいる。

この購買契約の総額は$10BILLION(1兆円)と大きい。
中国、ロシアが軍事近代化を図る中で、アメリカのアジア域における第一の同盟国である日本がヨーロッパ製の戦闘機を購入する事は、日米空軍共同作戦に支障を与えると一部アナリストは懸念する。

日本は、40,50機購入予定であるがその判断は遅れに遅れている。

日本とアメリカの同盟関係により、ロックヒードF35もしくはボーイングF/A18が有力視されているが、日本が真に欲しているステルスF22RAPTORの日本輸出は機密保持を理由に却下された上にF35 の開発は遅れ、性能に比してコストは高い。

それが欧州製タイフーンが、オプションとして浮かび上がってきた要因となっている。
タイフーンは英仏独伊軍需コンソーティアムによって製作され、性能はF22,F35には劣るが即実用可能で多機能、特に対空戦闘能力には優れている。

しかもF22と較べ機密性は少なく、将来的に日本国産の可能性につながる技術提供も示唆している。

中国の急激な軍事力の強化、特に開発中のJ20ステルス戦闘機の性能はF22 に匹敵すると言われ、日本の現空自主力戦闘機F-4EJ 、 F-15 を遙かに凌ぐ。
日本の次期戦闘機配備は2007年より計画されているが、結論はコストと、政治的理由により、未だに先送りされたままである。

北沢防衛相は、これを国防の重大事と国会で発言したが、国産戦闘機の可能性は否定した。

仮にF35配備となってもそれが実用となるのは2020年で、中国など近隣諸国の軍拡を鑑みると時間がかかりすぎる。

ウォーイック大学、日本政治専門のクリストファー ヒュージー氏は、日本はユーロファイタータイフーンをギャップフィラー(一時凌ぎ)として購入し、しかる後
F35を購入するであろうと予想する。
「ユーロファイターは即戦力であり、安くは無いがF35の値段とは比べ物にならない。主力戦闘機にはならないが販売のチャンスはある」 と同氏は語る。

日本が欧州戦闘機を買わない事は過去の実績が証明している。
その理由の最たるものは政治的かつ実践的なもので、現在約50000人の米兵が日本に滞在しており、米国産戦闘機を配備していないと、対空共同作戦に支障をきたす。

米防衛庁長官ライド氏は、米国製次期戦闘機を配備する事が日米同盟を強化し、将来の日本そしてアジア全域に安全と安定をもたらすと述べている。

ボーイング防衛システム副会長アーミントン氏は、F/A18が、日本にとって最も現実的な選択だと言う。

ワシントンアメリカ事業研究所のマイケル オースリン氏は、
「日本がタイフーンを選択するならば日米同盟に亀裂を入れる事になる。我国が同盟国にオファーする最高の戦闘機F35を購入しないならば、日本の対中露防衛は著しく阻害され、その空軍力は、他の米同盟国、英、豪、韓、等よりも劣る事になる」
とコメントしている。

それに対しコンソーティアムの英BAE システム、ボニック氏はユーロファイターのUS,NATO共同作戦の実績からしてそのような懸念は無いとする。
欧州側はアメリカよりも真剣に戦闘機を売りたがっている。
その理由に、イタリアのユーロファイター25機発注取りやめ、並びに英国の防衛費20%削減等が挙げられる。

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自国で作りなさい!

記事原文
Battling US for huge deal, Eurofighter woos Japan
TOKYO – In a deal that could be worth billions of dollars and determine one of the primary fighter jets in Asia for decades to come, European aircraft makers are trying to convince Japan to do something it has never done before — snub America.
U.S. planes have long been Tokyo's overwhelming favorite, but Japan appears to be wobbling under a strong sales pitch for the Eurofighter Typhoon, coupled with problems and restrictions that have made the American alternatives less attractive.
The stakes are high.
The contract is expected to be worth upward of $10 billion, and the chosen plane will be the showcase aircraft for Washington's chief ally in the region at a time when both China and Russia are modernizing their air forces. Going European, some analysts say, also could complicate future U.S.-Japan air defense cooperation.
Lobbying has intensified as Japan nears a long-delayed decision on what will be its next generation of fighters, or "F-X" fighters, after it retires much of its current fleet. The deal is expected to involve 40 or 50 new planes.
Because of Japan's close military ties with Washington, options such as the Lockheed F-35 and Boeing F/A-18 have long been the top contenders, and analysts say the U.S. advantage remains strong.
But the four-country consortium that builds the Eurofighter is benefiting from a tail wind created by the U.S. decision not to sell Japan what it really wanted — the stealthy F-22 "Raptor" — and by production delays and cost overruns that have shadowed the F-35.
"Eurofighter Typhoon is the most capable aircraft available to Japan. It is the world's leading multi-role platform with outstanding air-to-air capability," Jon Bonnick, a spokesman for the British BAE Systems division spearheading the Eurofighter deal, told The Associated Press in an e-mail.
The plane is built by a consortium of European military manufacturers led by BAE Systems PLC, the German-French EADS NV and Italy's Finmeccanica SpA.
Planners in Tokyo have been alarmed by the rapidly advancing capabilities of neighboring China, which recently rolled out its next-generation stealth fighter, the much-touted Chengdu J-20. Though that fighter may be years away from actual operations, it is seen as a rival to the F-22 and far superior to what Japan now has.
Even without the J-20 shock, Japan was under increasing pressure to replace its aging F-4EJ and F-15 fighters. It had initially planned to make a decision in 2007, but has repeatedly pushed back its deadline amid budget and bureaucratic battles.
"This is an issue we must consider," Defense Minister Toshimi Kitazawa told parliament last week. Some lawmakers have promoted a Japanese-made alternative, but Kitazawa said that was not under consideration.
The U.S. Congress nixed the F-22 over concerns about maintaining the secrecy of the aircraft's advanced technologies. Now, delays suggest the F-35, another stealthy, state-of-the-art option, will not be available until 2020, which could leave a longer-than-acceptable gap for Japan.
Enter the Eurofighter, which is not as advanced as the F-22 or F-35 — known as fifth-generation fighters_ but is already in service.
The supersonic aircraft, which made its first flight in 1994, is used by six countries: Germany, Italy, Spain, Britain, Austria and Saudi Arabia. Its makers are looking to sell the fighter to Greece, Denmark, Romania, Qatar and India. It is believed to cost about $100 million per aircraft.
A big part of the Eurofighter sales pitch is that it will not tightly restrict the transfer of technology, which means some of it could eventually be built in Japan — a significant plus for Japanese planners concerned with domestic industry. The U.S. options may not be as generous.
"Japan clearly wants a fifth-generation fighter, but if nothing is available, then they will look at what they can buy and also get licensing to build," said Michael Auslin, an analyst with the American Enterprise Institute in Washington, D.C.
"The Eurofighter group has offered Tokyo lots of sweeteners, including industrial participation," he said. "If the U.S. side can't come up with something equally attractive, then I think it will be difficult for Tokyo to choose a less beneficial deal."
Christopher Hughes, a Japan specialist and political scientist at the University of Warwick, said he believes Tokyo may go for the Eurofighter as a gap-filler, then buy the F-35 once it is ready.
"My feeling is that the Eurofighter might have a chance, but not as the main F-X," he said. "It ticks a lot of boxes and is ready to go, and whilst not cheap, probably nowhere near as costly as the F-35."
Working against the Eurofighter is Japan's track record — it has always bought American.
The primary reasons are political and practical. Washington is Tokyo's main ally, and roughly 50,000 U.S. troops are stationed in Japan under a security pact. Japan's air forces must work closely with their American counterparts, and using the same or similar equipment makes that easier.
"A U.S. platform for F-X would help ensure that these strong military ties continue in the future, with all the corresponding benefits to the stability and security of Japan and the region as a whole," said U.S. Defense Department spokeswoman Cmdr. Leslie Hull-Ryde.
Boeing said it remains confident it has the best plane.
"We believe the F/A-18EF Super Hornet Block II is the most realistic option for Japan's F-X," said Jim Armington, a vice president at Boeing Defense Systems.
Choosing the Typhoon could lead to some bumps ahead for Japan, Auslin said
"Not to have what we assume will be the most capable fighter available to allies, the F-35, I think would cause difficulties down the road," he said. "Especially as Chinese and Russian air forces modernize, Japan would not be operating at the level of other U.S. allies, like Great Britain, Australia, and even South Korea."
BAE System's Bonnick said Eurofighter's track record of working with the U.S. and NATO should dispel such concerns. The Europeans may also be willing to try harder than the U.S. to get the deal — the Eurofighter is badly in need of some victories on the sales front.
Last year, Italian Minister Ignazio La Russa said his country will reduce its order of Eurofighter jets by 25 planes to save euro2 billion ($2.6 billion), while the U.K. is considering defense cuts of up to 20 percent.
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F-35
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EURO FIGHTER TYPHOON
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